Situering
De Academie van Hamme bestaat uit 2 instellingen (Gemeentelijke academie voor Muziek, Woord en Dans en de Gemeentelijke academie voor Beeldende kunsten) die in de geest van een kunstacademie samenwerken.
Neutraliteit
Als officieel onderwijs onderschrijven we de ‘beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs’. Neutraliteit en een open karakter zijn voor ons pedagogisch handelen dan ook fundamentele uitgangspunten.
Onze sfeer
Binnen de gemeenten Hamme en Zele zijn we een artistiek en cultureel ankerpunt waar iedereen WELKOM is. We zijn een thuishaven met aandacht voor DIALOOG EN OPEN COMMUNICATIE tussen leerlingen/ouders, leerkrachten en directie. We houden van een goed gesprek met respect voor ieders standpunt en voeren ook met alle betrokkenen formeel overleg in de Academieraad. SAMENWERKEN met externen doen we graag indien de samenwerking een versterking van het leerproces voor de leerling voor ogen heeft. Projectwerking, alternatieve leercontext, …: samen staan we ten dienste van onze leerlingen. De academie is een VEILIGE PLEK waar de leerling binnen het leerproces kan experimenteren, naar buiten treden, kennis opdoen en ervaringen delen. Zo kan de leerling op het einde van de opleiding met de nodige bagage op een zelfstandige en kritische wijze zijn blik op de wereld weergeven.
“Op reis”
Elke leerling is m.a.w. uniek en wordt meegenomen op een ARTISTIEKE REIS waarbij hij/zij enerzijds wandelt op een uitgestippelde weg en anderzijds ook niet geplande ONTDEKKINGEN doet. We laten de leerling enerzijds kennis maken met de traditionele reisbestemmingen maar laten hen ook ongekende parels ontdekken.
De artistieke reis als leerproces
Tijdens de artistieke reis begeleiden we elke leerling in de ontwikkeling van ARTISTIEKE COMPETENTIES zoals beschreven in het leerplan ‘Kunstig competent’.
Deze competenties ontwikkelen we via:
- de rollen kunstenaar, onderzoeker, vakman, samenspeler en performer. (muziek, woordkunst-drama, dans)
- de ontwikkelingsgebieden verbeelden, onderzoek, vakmanschap, dialoog en tonen (beeldende en audiovisuele kunsten
Kunstenaar/verbeelden (verbeelding en expressie uitdrukken). We streven ernaar dat onze leerlingen hun ervaringen op een persoonlijke artistieke wijze kunnen uitdrukken.
-
Onderzoeker/onderzoek (nieuwsgierig zijn)
Wij komen tegemoet aan de nieuwsgierigheid die eigen is aan elke mens. We stimuleren onze leerlingen om vragen te stellen en op zoek te gaan naar antwoorden. We duiken met onze leerlingen in het kunstgebeuren van vroeger en nu.
-
Vakman/vakmanschap (materialen en technieken gebruiken)
We willen zo veel mogelijk technieken en materiaalkennis meegeven zodat leerlingen die bewust kunnen gebruiken.
-
Performer/tonen (zich tonen)
We creëren kansen zodat leerlingen zich binnen of buiten de academie, in dialoog met ruimte, publiek en zichzelf, kunnen tonen.
-
Samenspeler/dialoog (betrokken zijn):
We stimuleren samenwerking en het delen van elkaars ervaringen binnen en buiten de academie met respect voor verschillende ideeën en visies.
Dit COMPETENTIEGERICHT LEREN is een middel om kwaliteitsvol kunstonderwijs aan te bieden. Kwaliteitsvol kunstonderwijs betekent ook dat we tweemaal per jaar tijd nemen om de artistieke ontwikkeling van elke leerling te bespreken a.d.h.v. een rapport.
Onze leerkrachten als reisbegeleiders
De leerkrachten hebben liefde voor hun vak en dragen die PASSIE uit met aandacht voor de MOGELIJKHEDEN VAN ELKE LEERLING. De artistieke competenties dienen hiervoor als “reisgids” om leerlingen te laten GROEIEN/ONTWIKKELEN tot rijke artistieke persoonlijkheden. Leerkrachten krijgen hiervoor het VERTROUWEN, VRIJHEID én VERANTWOORDELIJKHEID. Ook de relatie tussen leerkracht en leerling steunt op wederzijds respect, begrip en vertrouwen. Deze betrokkenheid is een voorwaarde om in dialoog de geslaagde artistieke reis tot stand te brengen.
Reisaanbod
Om deze artistieke reizen mogelijk te maken organiseren we in de verschillende domeinen langlopende en
kortlopende studierichtingen.
Het gehele overzicht is hier terug te vinden.